Robert Konowrocki ukończył w 2002 roku Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W roku 2007 obronił pracę doktorską w Instytucie Podstawowych Problemów Techniki (IPPT) Polskiej Akademii Nauk, uzyskując tytuł doktora nauk technicznych w zakresie budowy i eksploatacji maszyn. Po obronie doktoratu rozpoczął pracę w Zakładzie Inteligentnych Technologii w IPPT. Jego główne działania naukowe to eksperymentalna i symulacyjna analiza dynamiki i drgań układów mechanicznych oraz badanie efektów dynamicznych sprzężeń elektromechanicznych w układach napędowych maszyn z uwzględnieniem zjawisk tarcia. Ponadto od 2014 roku pracuje także w Instytucie Kolejnictwa, w którym zajmuje się dynamiką toru i pojazdów szynowych. Robert Konowrocki jest autorem wielu publikacji i patentów oraz piastuje stanowisko eksperta w kilku instytucjach i programach zajmujących się dofinansowaniem i wsparciem innowacyjnych rozwiązań i działań, tj. NCBiR, PARP, KPK, PCI, NAWA oraz Innovation Coach. Poza tym za swoją aktywności naukowo-badawczą otrzymał on kilka nagród: od Rektora Politechniki Warszawskiej, Dyrektora Instytutu Kolejnictwa oraz Dyrektora IPPT PAN. Poza działalnością naukową Robert Konowrocki współpracuje także z wieloma gałęziami przemysłu, z którymi realizował i obecnie realizuje różne projekty prowadzące do rozwiązania istniejących problemów technicznych oraz wdrażania nowych innowacyjnych technologii do ich działalności.